08 januari 2007

sparris' Grand anime OST topplista #4

nu spelas: Ningyo Hime~Rie Tanaka(ED 2 från Chobits men just nu lyssnar jag på Ries skiva 24 Wishes, där den också ingår)

Jättebra att plötsligt upptäcka att det man ville skriva om liksom inte fanns nånstans på hårddisken längre... O_0
Ingen aning om hur det gick till. Tog ett tag att leta upp också.

Mina damer och herrar(?), idag handlar det om Tsukuyomi-Moon Phase-.

Liten(well, 26 avsnitt eller så) serie om en kille och vampyr-flickan Hazuki med loli-övertoner(han runt 20, hon 12, mycket nuttiga outfits och ständigt närvarande kattöron på hennes huvud), om deras liv och leverne efter att han oavsiktligen befriat henne ur slottet hon hållits fången i. Tyvärr för henne så är han en 'vampire no koibito/vampire's lover' d v s en person som inte blir hennes slav trots att hon sugit hans blod. Till hennes stora förtret*. ^^

Mysiga karaktärer och spännande för det mesta då flera andra vampyrer kommer efter Hazuki för att återbörda henne till slottet.

Musiken då? Hur är den?

Tsukuyomi -Moon Phase- Best Collection 'Zenbu, Kikitakunachatta...'(OST)
musik Kimura Maki -mostly-
OP Nekomimi Mode~Dimitri From Paris
ED Pressentiment triste~Marianne Amplifier feat Yuka

Personligen tycker jag att den här skivan(egentligen 2, men den andra är bara Hazukis voice-overs från introt) bör lyssnas på efter mörkrets inbrott, kanske för att jag såg hela serien på natten, kanske beroende på ämnet. Eller kanske för nåt helt annat. Faktum är att det ofta är nåt lite drömskt över låtarna. Flera spår har suggestiv sång utan ord, och/eller vemodiga syntstråkar.

Slutlåten, Midnight games samt Just for my love har något av fransk breathy lolita-pop över sig. Här och där sticker udda instrument fram, t ex mellotronen i A Valley of my Tears, en av fyra stycken i sakta valstakt. Däremot låter inte den låt som verkligen heter 'Waltz' som en, märkligt nog. Och Be My Cat! är ingen kawaii-fest som man skulle kunna tro utan låter snarare som något från Zone of the Enders med sin skumma sång.

Dessutom finns några förtjusande knäppigheter, Love! Love! Lips(udda instrument: musettedragspel), Lemon & Rice med baktakt(gissar jag, basen luktar dub lång väg) och pizzicaton samt min stora favorit näst sist på cd:n-Dance With Me. Det _går inte_ att sitta still till den. :)

Kanske låter det som om det här spretar vilt åt alla håll men jag tycker inte det. Flera återkommande mönster och instrument håller ihop det på ett högst beundransvärt vis och min förstämning när jag trodde jag tappat bort det här soundtracket är betyg nog. Mysplatta på alla sätt och vis, om än målat med dovare färger än exempelvis musiken till Chobits.

Trivia: många saker i videon alluderar på ordet måne/tsuki.


*=lyssna efter Hazukis förargade "watashi no shimobe!"(min tjänare) i klippet ovan. =)

Inga kommentarer: