13 augusti 2005

geta grip

nu spelas: Boule på planen nedanför mitt hus 8-)

Jag gillar Japan. Och jag gillar japanska saker, många av dem iaf.
Skulle hur gärna som helst åka dit och(fånig dröm, visst men drömmar är som de är) äta onigiri köpta i nån conbini, vet inte varför jag vill köpa dem där(conbini är en typ av 7-11-liknande butiker av vilka det finns ett gäng kedjor), men så ligger det till.

En sak jag definitivt skulle leta efter och säkert köpa för många par av är geta och zori. Japanska skor, ett slags sandaler.

Skillnaden mellan dem är att geta har en separat klack och zori en flat sula, annars kan de se ut på rätt många olika sätt har jag märkt. Ett roligt ställe att titta på såna skor är Jojo's Red Geta Strap shop eller Akai Hanao no Jojo. Shopen som så verkar stendöd men det finns mycket bilder och info.


Zori, en vardagsmodell.
Nedan den sort man oftast bär till kimono.



Här syns modellen bättre även om jag är tveksam till det här metallicstuket.



Geta, med den där klacken jag undrar hur svår den är att gå med. Det finns en modell med bara en bit vertikalt trä ungefär på mitten som dessutom är säkert en dm hög eller mer. Den lär man få grym balans av, om man bemästrar den. =O

Inga kommentarer: