01 december 2006

hushållssport

Via en granne upptäckte jag på allvar den "andra" panelen i hallen, den som jag trodde inte hade kopplats in än.

Vi har två som sattes in när det var stambyte för snart två år sen, den första fick man en fin manual till så man kunde programmera in hur varmt man ville ha på dagen respektive natten. Den lärde jag mig snabbt för jag blev tvungen att dra på lite när köldknäppar kom. Den andra har mest suttit där och lyst dunkelt. Har knappat lite löst på den och undrat vad brev-ikonen på en av knapparna var till för. Till nu!

Grannen visade att hon kan kolla exakt hur mycket el, varm- och kallvatten hon gjort av med!

Plötsligt blev det en sport för mig att kolla hur mycket jag slösat bort...hon hade nämligen betydligt lägre siffror än jag trots att hon har ett rum extra. Och jag, med en någorlunda tävlingsinstinkt, kunde ju inte låta detta passera!

I november var det såhär:

El: 186.20:- (à 1,25:- KWh)

Varmvatten: 2140 l

Kallvatten: 2080 l


Jag föstår ju att det här måste vara sjukt spännande för alla läsare :P

Hursomhelst, plötsligt hade jag ju ett verktyg för att minska elräkningen samt kanske slå ett slag för miljön med att sänka vattenförbrukningen(bless me father bless me father for I have sinned....diska med rinnade vatten >_< ).

Inga kommentarer: