14 december 2005

ARIA the Animation


Senaste serien jag börjat följa. Mysfaktorn är hög, stämningen tjejg och snäll även om flera färgstarka personligheter finns med. Skrattade åt Alicias "are, are, are" (ung. jasså/minsann) när hon blev utskälld av sin kollega Akira i undine-branschen.
Lustigt nog verkar allas namn börja på A.

En undine är en kvinnlig gondolförare(manliga messengers verkar kallas sylphs som ju hör till luftens element...nu väntar jag bara på salamandrar-eller vänta, var det vädergubbarna?) i seriens Neo-venezia, en fiktiv stad på planeten Aqua. Miljöerna är urfina och hela teckningsstilen är ljus och lätt.
Bilden ovan föreställer seriens huvudperson Akari, dock blir jag lite brydd för i animen har hon rosa hår O_o

Det verkar finnas tolv eller tretton avsnitt, jag har sett fyra. Kanske man kan hoppas på en andra säsong senare..? Tolv känns lite skralt.

Musiken är till största delen gjord av några som kallar sig Choro Club. Visste ingeting om dem innan jag började titta på serien, här finns en liten introduktion. Hur som helst, förtjusande, fjäderlätt musik med en touche av Medelhavet.

Inga kommentarer: