21 december 2005

sanguine

nu spelas: Undine~Makino Yui(från ARIA...vad annars)

I någon anime jag småkollade lite på igår eftermiddags nämndes något som kallades Bombay blood, och jag som inte kan låta nånting vara kollade upp det-och det fanns på riktigt. Och är en jobbigt rar blodtyp som mycket få människor i världen har. Döpt efter stället där det först påträffades.
Efter lite kollande på Wikipedia(vansinnigt intressant det där med blod och vem som kan ge till vem) insåg jag att jag faktiskt inte känner till min blodgrupp. Står ingenstans, inte i den lilla boken man får när man föds, inte på min dog tag. Vill man veta får man kontakta sin husläkare och be om en remiss för ett blodtypstest. Orka.

Hur som helst kom jag in på blodgiveri, då måste man väl få reda på det? Ge blod är ju ingen dum idé.

Om du ger blod, har du fått veta då?

Och hur är det att ge blod? Blir man matt och snurrig av det?

Inga kommentarer: