26 oktober 2008

barndom, allhelgona, Benny Goodman

nu spelas: Dare?! från Zettai Karen Children(Absolutely lovely children) OST

Lustigt hur tankarna leds.

Har ovan nämnda platta på ffg i bakgrunden medan jag lagar mat(egenspikad take på Tom Kha if someone needs to know).

Mycket storbandvibb emellanåt och jag hör sekvenser som påminner om barndomsskivan #1, den som nästan alltid åkte fram när mamma och pappa skulle ha folk över på middag(undviker formuleringen "ha fest" eftersom det alltid var väldigt sansade bjudningar)-Benny Goodmans konsert i Carnegie Hall 1938. Den var och är lite familje-anthem på nåt vis. kanske är det bara jag som tycker så, men saker man växer upp med är ju alltid speciella.

Så då blev jag tvungen att rota fram Sing, Sing, Sing på youtube.

Varpå kommer tanken att pappa kanske vill ha konserten på cd till jul eftersom päronen inte längre har nån vinylspelare. Ha! One down, two to go.

Faktum är att de där pre-bjudningsstunderna, i mitt minne alltid på hösten, när marschallerna tänts i trädgården, det luktar typ tjälknöl och potatigratäng från köket och det tänds värmeljuslyktor inne och storbandsjazzen ljöd från panasonicen i vardagsrummet, de stunderna var några av de mysigaste jag visste.

Inga kommentarer: