12 januari 2006

sparris goes green

nu spelas: Beagle~Yasuko Yamano(Kokoro Library OST)

Har köpt två Go Green-produkter på sistone. En bra och en riktigt jäkla risig(no pun intended).

Nej, tre förresten. Rostade sojabönor, halva priset mot Konsums påsar. Något överinoljade och -saltade, men det går ju att skölja av.

I förra veckan köpte jag deras råris för jag ville ha nåt bättre än jasminriset jag vanligtvis äter. Vi åt alltid råris hemma när jag var liten. Hej 70-tal!
Tyvärr var riset lång- i stället för rundkornigt och så fullt med omogna, svarta/skadade/mögliga(?) korn att man fick stå en evighet och rensa innan man kunde lägga det i kastrullen. Och inte sjutton tar det 45 minuter att koka som det stod på förpackningen. Snarare en timme och en kvart. Andra gången jag kokade en portion fräste jag riset i lite olja och kryddor, vilket pajade tillagningstiden så till den milda grad att jag till slut gav upp och åt det fast det fortfarande var hårt inuti. Det som blev över hade inte mjuknat ens nästa morgon.

Riktigt,riktigt dåligt.
Håller mig till Risenta i fortsättningen.

Slutligen testade jag naturell sojamjölk för jag har börjat misstänka att jag kanske inte tål mjölk fullt så bra som jag tror. Mest för att ha i teet då, jag dricker aldrig mjölk som det är.
Det...funkar. Första intrycket är att det smakar som en aning fetare mjölk(kör med lättvarianten i vanliga fall), däremot tycks den inte ha komjölkens egenskap att binda teets tannineer lika bra så teet blir bittrare trots en rejäl dos. Ska koka några koppar till och fortsätta evaluera. :)

Inga kommentarer: