02 november 2006

sparris' Grand anime OST topplista #1

nu spelas: *rycka slumpmässigt ur iTunes* We Wish~Ayumi Hamasaki(RAINBOW)

Ah, Ayu ja. Vet inte vad det är...människan sjunger stundtals för jävla illa men det är detta lilla je ne sais quoi... :)

Nå, tänkte jag skulle göra nåt så o-sparrisigt som en lista.

Det blir listan över de i mitt tyckte bästa anime-soundtracksen, helt efter egen smak, inga måsten eller borden här, inga skivor kommer med för att nån tycker de "ska" vara med. Bara skivor jag helt stilla rekommenderar. :)
Notera att det inte är någon topplista; jag vägrar ranka dem a la "2006 års bästa r'n'b-skivor" eller nåt så som varenda jäkla tidning känner sig tvungna att göra VAREVIGA år. Sånt är bara tröttsamt.

Here goes:

AIR (Tv. Filmens soundtrack har en helt annan karaktär med full orkester emellanåt. Sista låten If dreams came true är dock en höjdare, en släkting i sinnet till Xenosagas In This Serenity eller nåt FF-smör) .
Kompositör - Key.
OP - Tori no uta/Lia
ED - Farewell Song/Lia

Sagan om den tusende sommaren har ett mjukt och liksom "litet" ljud för det mesta, de flesta låtarna framförs med små plinkeplonk, keyboard och piano. För mig låter det som ljudmotsvarigheten till en blå högsommarhimmel med ulliga moln, idylliskt på ett sätt som kanske vid första anblicken inte går ihop med historiens i grunden tragiska ton. Ingen i den här serien går oförändrad ur den, kan man säga.
Det finns några fina varianter på öppnings- och slutlåten med annan instrumentering*, samt en insert song (vet inte vad jag ska kalla det på svenska)-Aozora. Den kommer in när berättelsen når en känslomässig klimax vid ett tillfälle mot slutet...inte ett öga torrt i detta hushåll I tell ye.
Mina favoriter är annars(tracklist här)
*Natsukage(som jag dessutom kommit över en version med sång på för ett tag sen. Enligt uppgift från 2001)
*Esoragoto(som dessutom finns i en JOBBIGT bra version på albumet *AIR arranged sound album ARIA' av någon/några som kallr sig Wave).
*Sousei samt
*Yasou.

Vill nån provlyssna, skrik till.

Här är öppningen till Air om någon vill kika. :)

Inga kommentarer: