18 november 2006

sparris' Grand anime OST topplista #3

nu spelas: Moeru Ishi ni Natte (Theme of Reki) som jag misstänker sjungs av Heart of Air... Från HAIBANE RENMEI~Seinaru Shoukei(image album)


Dagens soundtrack kommer från Aria the Animation, en serie som hade sin premiär för cirka ett år sedan.
Ännu en mys-serie från listan. Börjar någon se ett mönster? :)

ARIA The ANIMATION OST
Musik av Choro Club/Senoo
OP Undine~Makino Yui
ED Rainbow~Round Table feat Nino

Eftersom Aria utspelar sig i rymden på sätt och vis(en terraformad planet, Aqua) så bor och lever huvudpersonerna i en stad kallad Neo-Venezia och som iallafall eftersträvar att vara en kopia av jordens Venedig. Hur bra man lyckas med det är jag inte helt säker på, men det ser iaf venetianskt ut, kanaler och piazzor överallt.
Man valde Choro Club att göra musiken här, de var helt okända för mig men verkar ha gjort en mängd skivor i eget namn.
Choro är f ö ordet för den musikstil de huvudsakligen spelar, en brasiliansk typ av musik som var populär första hälften av 1900-talet. Hur trogen den musiken det här soundtracket är vet jag inte då jag aldrig hört annan choro.

Hur låter det då?
De mest framträdande instrumenten är förutom cavaquinhon(ett pyttelitet stränginstrument som jag tycker ser ut som en ukulele men inte låter lika pappigt) piano, en o annan flöjt, klarinett och en del annat. Jag tycker det ger en obestämbar medelhavsk-latinostil iallafall. Lite quaint om uttrycket tillåts. Ibland visslar de också, väldigt charmigt och karaktäristiskt.
Kan tänka mig att man skulle kunna dansa lite stilla till en del av styckena. :)

Lyssna på musiken i bakgrunden här, från början och ca en minut in. Den av mina favoriter, den heter Natsu Tayori och är rätt typisk för hela skivan.
Aria fick i år en andra säsong, Aria The Natural, som givetvis även den har ett OST till vilket alla medverkande musiker repriserade sina insatser. :)

Självklart rekommenderar jag inte bara musiken här utan man kan med stor behållning se serien också.

Inga kommentarer: