16 oktober 2006

cravings

nu spelas: Tokimeki Sympathy från ToHeart2(spelet alltså)

Jag har perioder när det gäller mat. Dels maträtt-perioder när jag ofta gör en speciell rätt, dels ingrediens-perioder som är nästan maniska men sedan går över och jag blir nästan överdrivet less på en råvara.

Senaste maträtts-beroendet är nudlar(krylliga asiatiska ägg- eller risnudlar) som jag kokar och sedan slänger en näve frysta skalade räkor på och sen DRÄNKER i japansk soja, sambal/tabasco och kokosolja.

Innan dess var det Keldas Thaisoppa med sagda risnudlar, wokgrönsaker från frysen och en bit laxfilé skuren i bitar. Gärna bladpersilja eller koriander på toppen.

Just nu har jag Wasa Grovrut med Bregott mellan som råvaruberoende. Kombinationen smör och hårt bröd är inte att leka med. Förra hösten/vintern var det cashewnötter. Och hemgjord välta-elefanter-tsatsiki med tonvis med vitlök och chiliflingor...
Till vissa rätter blir en sån tsatsiki väldigt god med dill i. :)

Har haft keso-, spenat- och ananasperioder också.

Har på sistone känt lust att laga omuraisu men jag har lite aversioner mot ketchup... O_o Tror det är den sannolikt höga comfort food-faktorn som lockar...

Dvd-utgåvan av dramat Lunch Queen inkluderar ett recept och på bilden ser det ju yummy ut..? =) Kanske ska checka den här serien, efter Sapuri...

Inga kommentarer: