12 oktober 2006

To Heart <3

nu spelas: natsu no yousei~Choro Club feat. Senoo(Aria the natural OST due)

Ännu en serie(en serie serier snarare) jag plöjt.

To Heart består dels av originalanimen från 1999, den direkta uppföljaren To Heart~remember my memories~ från 2004 samt To Heart 2 från slutet av förra året som utspelar sig på samma skola som de två föregående men följer en annan grupp vänner några klasser under.

Som så många andra serier är den baserad på en serie bishoujo/ren'ai/hentaispel men tv-versionerna hade (naturligtvis) allt "vuxet" innehåll borttaget. Och som så många andra anime står den sig mer än väl själv.

Kvar är lite romans, lite spooky-boo, lite meido robots(kan ju inte vara annat än bra), lite skolliv och allmän feel-good slice-of-life. En mix jag älskar(med och utan spooky-boo). :)

Dem manliga huvudpersonen i de första två delarna heter Hiroyuki och är till en början en riktig träbock; trött, slö och tråkig(vi snackar Prison Break-snubben-trist), jag kunde då rakt inte fatta vad Akari, hans barndomsvän såg hos honom. Killen var ett sömnpiller ända fram till seriens dödssöta meidorobotprototyp gjorde entre efter kanske halva serien. Både han och jag föll för Multi som hon heter, jag har henne som msn-avatar just nu.


Måste ful-länka lite:

Kvällens clou var att se Hiroyuki lära henne skura golv med en aldrig tillförne sedd frenesi...
*Doryaaa!!1*
Hela serien lyfte från och med den punkten och till TH~remember my memories~ gillade jag serien än mer trots chocken med den ändrade karaktärsdesignen(nu hämtade direkt från spelet...bilderna på Multi i blänkarna mid-episode var en lätt chock så galen som hon plötsligt såg ut...men man vänjer sig). Det här är hela To Heart-världens höjdpunkt och jag älskade varje minut. T o m Shiho, Akaris bästa vän var aningen mindre påfrestande. ^^

To Heart 2 tar ner dig på jorden igen med en helt ny rollbesättning att lära känna, men även den har sina poänger med flera mycket sympatiska karaktärer. Och en robot! Frukta icke...

Introt till första serien. Akari syns förstås först, med sitt röd-rosa hår. Bara de inledande ackorden får mig att smälta...när sen titeln kommer upp är allt perfekt. Se upp så du inte missar lilla Multi med golvmoppen!


Introt till Remember my Memories. Hooken i början på refrängen- "daisuki da yo" är även den så rätt, så rätt. Överhuvud taget så var de två första seriernas OST väldigt bra.

Det finaste minnet är nog Multis rop "o-genki de! o-genki de!" till Hiroyuki när hon lämnar skolan och vännerna hon fått i första säsongen. Senare får man veta vad hon egentligen velat säga...

*tar fram liten blommig näsduk*
Ja, jag gillar romantiskt anime-smör, Ok? OK!!

Japanerna är ju the kings of smör, det är bara att kapitulera. Nåt amerikanskt företag ska visst ha skaffat licens att ge ut To Heart men än så länge har jag inte hört något. Gissa om jag kommer tokhandla om det blir verklighet? =)

btw, här är vad wikipedia har att säga om To Heart...

-over and out från sparris som verkligen borde gå i säng nu...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Sparrisen,
Halsbandet kommer, om det finns kvar, hem idag. Alla har varit på en kollegas jobb. Om det finns kvar är det navellångt (ett eller två varv om halsen) och de där trekanterna är ca femkronestora, lite större och pärlorna är hasselnötsstora. Jag hojtar till om det finns kvar när jag hämtat hem alsterna.
Ciao so long!