20 oktober 2006

densha otoko (filmen)

nu spelas: Mameshiba~Maaya Sakamoto(Arjuna OST)

I ett anfall av rensa-i-röran har jag tagit mig för att kolla lite grejer jag haft liggande ett tag.

Jag skrev tidigare om tv-serien Densha Otoko, en 11-delars dramaserie som lär vara baserad på en sann historia. Den historien har blivit film, bok, manga, tv-serie och förmodligen även kylskåp och bilsticker. Den serien var bra men kanske en aning långdragen, betänk att filmen är ca 2 timmar, tv-serien närmare 10. Man har byggt ut med en hel del karaktärer och story-element.

Bakgrunden kan läsas här på wikipedia. Nu är även Project Densha färdigt, där kan man läsa de ursprungliga BBS-posterna översatta till engelska, bitvis riktigt rolig läsning.

Hursomhelst, det är såklart andra skådisar i filmen och det har för- och nackdelar. Train man själv är liite för tvålfager för att var trovärdig, iallafall efter transformationen-innan såg jag inte ens vem det var :D
Hans sköna Hermes ser äldre ut, en skörare skönhet än Itoh Misaki(som jag efter senaste serien Sapuri börjat gilla mer och mer) men med precis samma tjusiga framtoning.
Att se berättelsen såhär, avskalad till vad som faktiskt fanns där från början var riktigt kul och det håller även utan utsmyckning. Särskilt mot slutet när de erkänner vad de känner för varann är riktigt magisk med en del snygga touchar och finkänsligheter. Me like. Men jag är väl jävig ;)

Inga kommentarer: