06 augusti 2005

det allra nödvändigaste

Herregud, jag har bloggat i över en månad och inte skrivit något om te?

Som ett första steg mot att rätta till det kommer här sparris' Topp Fem:

#5 Keemun. Jag köper mitt på Himalaya i Hötorgshallen. Milt men subtilt. Kinesiskt.

#4 Yunnan. Kinesiskt, men allt annat än subtilt. En arom som påminner om hästlort, kicks like a mule. Också från Himalaya, men jag har druckit ett oerhört fint(och definitivt lugnare på gödselfronten) på Chaikhana, ett tehus i Gamla Stan. Väl värt ett besök.

#3 Höstblandning. Finns på Théhuset/Bönor & Blad på Kungsgatan och tebutiken vid busstorget i Uppsala. Smaksatt med äpple och kanel, perfekt och rogivande en grå oktoberdag. Se upp bara för att det drar väldigt snabbt om du inte gillar strävhet.

#2 Klosterblandning. Samma köpställen som ovan. Innehåller lavendel och apelsin. En något udda kombination kanske, jag tycker det känns personligt.


Sist och slutligen, den Eviga Ettan, livselixiret...

#1 Twining's Earl Grey Vad kan jag säga? Det är alltigenom perfekt. Morgon som kväll, sommar som vinter.




bubblare: jasminteet man köper i gul/guld plåtburk(var finns det nu? Oslagbart), Himalayas Ceylon High Grown, Liptons gröna "Oriental" m fl värdiga att omnämnas.

Spodes Jumbo Cup. Rymmer nästan nio deciliter, jag dricker tre-fyra om dagen. =

1 kommentar:

Daniel sa...

Puh! Jag var nästan lite orolig där ett tag... :P