01 augusti 2005

The horror eller Sa det klick?

Sprang ner på lägenhetsvisning(hyres) kl 18 fast jag var i princip säker på att jag inte ville bo där då det inte fanns balkong. Komplikationer tillstötte.

Första intrycket var visserligen "OMG" då hallen var mörkblå och hela stället hade rätt risiga plastmattor. Hyresgästen tyckte visserligen det var "fräscha" tapeter och det var det väl om man ser till skicket men det var definitivt inte i min smak färg- eller stilmässigt:

Hall: mörk, ultramarinblå tapet med liksom svampat mönster, Plastmatta som måste lagts dit 1985, blek med svagt rosa inslag och struktur som påminner om riktigt ärrig f d acnehy. O_o

Kök: Saffransgul tapet, randig i två toner OCH samma slags svampade intryck. Korkaktig matta. Blekt puderrosa köksluckor, skitläckert till det gula. Not.

Sovrum: Samma rand- och svampstuk, nu i terrakotta...det var fult redan 1990. Plus en matchande mörkblå bård med solar och liknande motiv på högst upp under taket. Laminatparkett. Inte en persienn i någon av de fyra rutorna.

Vardagsrum: Riktig parkett men en tapet som verkar vit men vid närmare inspektion är så ljust blå att man kan missa det. Plus strukturyta som ska likna rappad betong, småknölig och dessutom lite blank. Inga persienner här heller(i köket hade linorna på de persienner som fanns gulnat och stelnat så till den grad att de inte gick att få loss ur sina fästen. Det blir attans dyrt att fixa nya persienner till en hel bostad.) Fördelen med det här rummet är det stora söderfönstret med sin rejält tilltagna fönsterbänk, nackdelen är just avsaknaden av riktig balkong, endast en sån där fransk dörr.

Badrum: Det enda riktigt vettiga, klinkergolv och vitt kakel och BADKAR! Ett sånt är ett måste vart jag än flyttar, finns det inte installerar jag ett själv. Bra dock att det hade fönster p g a att det är hörnlägenhet.



Men...jag fick lite beslutsångest ändå. Skulle ju vänta på en lägenhet med balkong. Helst inte på bottenplan(den här låg förvisso en halvtrappa upp, bättre än min nuvarande).
Trots allt negativt gillade jag utsikten, och hörnläget. Nu är jag tveksam. Hoppas jag kan bestämma mig för ja eller nej till på fredag då man ska ha svarat. Och imorgon kommer det ut nya lägenheter på bostadsbolagets sida. Kanske finns min drömlägenhet där?

3 kommentarer:

helena sa...

Jag stör mig så in i tusan på att vi inte har badkar. Är det inte riktigt akut så tycker jag du ska spara dig tills du hittar en m balkong.

Anonym sa...

Badkar, vad ska du med badkar till? Vem badar badkar nu för tiden? Huuuva.

Franska dörrar. Med ett sånt där litet galler utanför. Har aldrig förstått meningen med dem.

Kul blogg förresten. (Y)

sparris sa...

Haha! dagsens sanning är att jag precis kom ur badet och läste detta... :D

Jo förstår du, man badar för nöje, med bok och kanske te och tända ljus. Duscha däremot är dödstråkigt och jag gör processen så kort jag bara kan varje morgon.